Česko hledá české biopotraviny

Hnutí DUHA dnes spouští novou kampaň Hledá se česká buchta, která má přimět velké pekárny, mlékárny, výrobce uzenin, zpracovatele ovoce či zeleniny a další výrobce, aby do obchodů dodávali více českých biopotravin.
Součástí kampaně bude vyjednávání s důležitými podniky i mobilizace tisíců českých spotřebitelů. Hnutí DUHA jim pomůže obracet se na výrobce a požadovat po nich lepší nabídku biopotravin. Prvním cílem je společnost Pribina, kterou ekologická organizace chce přimět k nabídce bio provedení populárního sýru hermelín.
Česká poptávka po biopotravinách raketově letí vzhůru. Ale 56 % bio zboží prodaného v obchodech pochází z dovozu [1]. Některé z podniků, jejichž výrobky běžná domácnost mívá na stole každý den, biopotraviny nenabízejí. Proto na trhu chybí obyčejné bio sýry i další mléčné výrobky, chleba, maso a uzeniny či zpracovaná zelenina. Zdejší zemědělství tak přichází o dobrou příležitost.
Supermarkety tak nabízejí desítky druhů importovaných biopotravin, které by mohli dodávat domácí zemědělci. Třeba Plus Discount – který loni vedl ambiciózní reklamní kampaň na podporu své značky Biobio – uvedl, že čtyři pětiny sortimentu dováží. V dotazníku Hnutí DUHA řetězce mezi hlavní příčiny velkého importu zařadily slabou nabídku domácích výrobců [2].
V průzkumu Hnutí DUHA, který oslovil 77 velkých potravinářských podniků, pouze pětina uvedla, že vyrábí biopotraviny [3]. Ale jen malá část – třetina – o tom ani neuvažuje.
Hnutí DUHA také spouští webovou stránku www.ceskebiopotraviny.cz, odkud lidé mohou psát emaily přímo velkým výrobcům potravin. Najdou zde také novinky o biopotravinách na českém trhu, praktické kontakty na dodavatele, informace o ekologickém zemědělství nebo publikace ke stažení.
Rozvoj ekologického zemědělství by snížil zatížení pesticidy či průmyslovými hnojivy a umožnil vracet do krajiny zeleň, která pomáhá zadržovat vodu. Zdravé hospodaření se v České republice postupně rozšiřuje a pokrývá už více než 7 % zemědělské půdy. Ale 82 % z toho tvoří louky a pastviny. Ekologických polí a sadů – tedy ploch, kde by se menší nasazení agrochemikálií projevilo nejvíce – je nadále velmi málo.
Kateřina Kotásková z Hnutí DUHA řekla:
„Kampaň má přimět velké výrobce potravin, aby začali na trh dodávat více bio zboží. Umožní také tisícům lidí, aby se na velké pekárny, mlékárny, výrobce uzenin a další podniky sami obraceli a požadovali lepší nabídku českých biopotravin. Poptávka po biopotravinách závratně roste. Ale více než polovina zboží v obchodech pochází z dovozu. Obyčejnou snídani či oběd z českých biopotravin prostě neuvaříte. Přitom mléko, obilí nebo zeleninu a další suroviny by klidně mohli dodávat domácí zemědělci. Obchodní řetězce si stěžují, že hlavně základní potraviny – bio chleba, uzeniny, maso nebo mléčné výrobky – na zdejším trhu prostě nemohou sehnat. České zemědělství i naše krajina tak zbytečně přichází o velkou příležitost.”
Poznámky:
[1] Green Marketing: Český trh s biopotravinami 2007, str. 4, www.greenmarketing.cz/docs/Ceskytrhsbiopotravinami2007.pdf
[2] Více v tiskové zprávě: www.hnutiduha.cz/index.php?cat=zpravy&id=513&year=2007%3E%3Cspan%20class=
[3] Více v tiskové zprávě: http://www.hnutiduha.cz/index.php?cat=zpravy&id=564&year=2007%3E%3Cspan%...