Příště i biohermelín? Česko hledá české biopotraviny

Návštěvníkům, kteří v neděli dopoledne přicházejí na veletrh biopotravin Biostyl 2008, budou členové Hnutí DUHA nabízet, aby napsali velkým potravinářským podnikům a žádali lepší nabídku bio.
Lidé před vchodem na Výstaviště dostávají korespondenční lístek adresovaný přímo společnosti Pribina – jednomu z hlavních dodavatelů mléčných výrobků – i odkaz na webovou stránku www.ceskebiopotraviny.cz, odkud se mohou snadno emailem obrátit na několik desítek dalších firem.
Loni 62 % biopotravin prodaných v českých obchodech pocházelo z dovozu. Vyplývá to z ročenky, kterou tento týden publikovala agentura Green marketing. Často mezi ně patří zboží, jež by mohli dodávat domácí zemědělci.
Hlavní překážkou je slabá nabídka velkých potravinářských podniků. Supermarkety tak nabízejí desítky druhů importovaných biopotravin, které by mohli dodávat domácí zemědělci. Třeba Plus Discount – který loni vedl ambiciózní reklamní kampaň na podporu své značky Biobio – uvedl, že čtyři pětiny sortimentu dováží.
V průzkumu Hnutí DUHA, který oslovil 77 velkých potravinářských podniků, pouze pětina uvedla, že vyrábí biopotraviny. Ale jen malá část – třetina – o tom ani neuvažuje.
Hnutí DUHA vede kampaň Hledá se česká buchta, která chce hlavní pekárny, mlékárny, výrobce uzenin či zpracovatele ovoce a zeleniny přimět, aby dodávali více domácích, českých biopotravin.
Kateřina Kotásková z Hnutí DUHA řekla:
„Lidé mohou napsat třeba Pribině, jednomu z hlavních dodavatelů mléčných výrobků. Na veletrhu Biostyl každý rok vyhlašují nejoblíbenější biopotravinu a příští rok by to mohl být zrovna třeba biohermelín z Pribiny – pokud jej do té doby uvedou na trh. V obchodech lze koupit všelijaké bio zboží, ale většina pochází z dovozu a také chybí běžné, základní potraviny jako sýry, chleba, uzeniny a podobně.“