‚Život začíná – těžba končí‘ je mottem originální reklamní kampaně na Ústecku

S mottem ‚Život začíná – těžba končí‘ dnes (středa 5. 3.) ekologické a občanské organizace startují novou, originální reklamní kampaň v Ústeckém kraji.
Desítky reklamních ploch ve velkých městech Ústecka budou celý březen politikům připomínat, že místní lidé chtějí zachovat ochranu obcí před rozšiřováním uhelných dolů a že útlum těžby přinese život a ekonomickou prosperitu.
Zároveň místním lidem nabídnou možnost se na krajské politické strany přímo obrátit z webových stránek www.zitnebotezit.cz.
Hnutí DUHA, litvínovská organizace Kořeny a Greenpeace hodlají z rozvoje kraje bez povrchových dolů udělat jedno z hlavních témat podzimních voleb. Prvním výkopem je právě zahájená reklamní kampaň.
Reklamní plochy tří organizací budou stát v Ústí nad Labem, Mostě, Teplicích, Chomutově, Děčíně, Kadani, Litvínově a Klášterci nad Ohří.
Příští krajské zastupitelstvo bude rozhodovat o takzvaných zásadách územního rozvoje. Současní zastupitelé už schválili, že v nich počítají s potvrzením územních limitů těžby, které chrání zbývající obce v Podkrušnohoří, a nová reprezentace by to podle ekologických organizací měla potvrdit. Kraj by podle nic měl rovněž navrhnout, aby vláda rozhodla o odpisu zásobu uhlí pod Horním Jiřetínem a Černicemi.
Podle Hnutí DUHA, Kořenů a Greenpeace postupný, do několika desetiletí rozplánovaný útlum uhelných dolů oživí ekonomiku Ústeckého kraje. Připomínají přitom, že:
Projekty v Ústeckém kraji, kterým agentura CzechInvest během minulých osmi let udělila investiční pobídky, vytvořily přes 16 000 pracovních míst.Jediná průmyslová zóna Triangl na pomezí mosteckého, chomutovského a lounského okresu vytvoří 4000 pracovních míst. Pro srovnání: celá Mostecká uhelná společnost – včetně obou jejích dolů – dohromady zaměstnává 4500 lidí.Nové investice se často zaměřují na high-tech odvětví, která pomohou snížit spotřebu energie z fosilních paliv: například Kyocera v kadaňské průmyslové zóně zaměstná 300 lidí při výrobě panelů k výrobě solární elektřiny.Ekologické organizace kampaň připravily ve výhodné spolupráci s agenturami Lab Ad a Extreme Media. Financování reklam – které byly umístěny za nízkou nekomerční cenu – umožnil grant, který na projekt dostalo Hnutí DUHA.
Petr Machálek, ředitel Hnutí DUHA, řekl:
„Velká většina občanů kraje chce zachovat ochranu obcí před povrchovou těžbou. Proto jsme zvolili kampaň, která během března osloví desetitisíce lidí. Potvrdit územní limity povrchových dolů bude jeden z nejdůležitějších úkolů nového krajského zastupitelstva. Pokračování v postupném útlumu dolů se určitě zařadí mezi hlavní témata letošních krajských voleb. Reklamy symbolicky odkazují na nový život, který sem útlum dolů přinese.“
Jan Rovenský z Greenpeace řekl:
„Nejde dost dobře vážně mluvit o ekonomickém, sociálním a ekologickém rozvoji Ústecka, aniž byste zároveň prosadili útlum povrchových velkolomů a hnědouhelných elektráren. Bylo by to podobné, jako kdyby pacient s pokročilou tuberkulózou plánoval místo léčby zahájit sportovní kariéru."
Emil Jeníček z Kořenů řekl:
„Příznivci těžby nám říkají, jak je uhlí důležité pro stát a jak je nutné toto ‚bohatství‘ vytěžit. Já, který zde žiju, vidím jen samá negativa: zničená krajina, nezaměstnanost, dopady na životní prostředí atd. Nemyslím si, že střední Evropa je místo, kde bychom se měli živit výrobou s velmi malou přidanou hodnotou, jakou těžba uhlí je.“