Sezónní a místní potraviny

Gurmáni, odborníci na zdravou stravu i nejlepší restauratéři si cenní především místních, tedy nedovážených potravin. Ovoce a zelenina z našich končin se sklízí v sezoně, nikoli napůl zralá, aby pak (mnohdy neúspěšně) získávala barvu a pseudochuť v umělé atmosféře. Čerstvé sezónní jídlo navíc necestovalo tisíce kilometrů lodí, letadlem nebo kamionem.

Čerstvé rovná se místní

Nadměrná doprava škodí přírodě i lidskému zdraví a obtěžuje hlukem. Kamiony, letadla a lodě každodenně spolykají tisíce tun ropy a vyprodukují mnoho CO2 a zplodin. Zlatá rada tedy zní: Zaměřte se na nákup místních potravin. Informace o zemi původu musí prodejci ze zákona uvádět na etiketách. O krok dál můžete zajít, zaměříte-li se na potraviny z vašeho kraje.

    Zkuste se poohlédnout po regionálních značkách, najdete je například na www.regionalni-znacky.cz.
    Najděte si „svého“ farmáře, od kterého můžete pravidelně nakupovat čerstvé, zaručeně sezónní jídlo. Pomůže vám v tom náš biodresář.
    Spočítejte si na naší uhlíkové kalkulačce, kolik emisí CO2 vyprodukuje jídlo na cestě do vašeho obchodu. 

      Chutě ročních období

      Všechno má svůj správný čas. Rajčata a okurky, které koupíme v zimě, pochází z opačné polokoule, sklízely se nezralé a dozrávaly v umělé atmosféře. V každém ročním období lze připravovat zdravá a chutná jídla ze sezónních surovin.

      V létě a na podzim je to snadné. O něco víc fantazie a důvtipu musíme zapojit v „hladovém období“ zimy a časného jara, kdy máme k dispozici jen to, co se dá uskladnit (ze zeleniny hlavně mrkev, petržel, celer, brambory, červená řepa nebo zelí), zavařit či jinak zakonzervovat.

      Celkem snadno si ale můžete zajistit i opravdu čerstvé vitamíny.

      • Stačí si za oknem rychlit pažitku, řeřichu a petrželku – obsahují kyselinu listovou, která mimo jiné pomáhá proti zimním depresím.
      • Nebo zkuste naklíčit obilí a luštěniny. V prodejnách zdravé výživy či na internetu seženete speciální několikapatrové nakličovací misky, kam můžete semínka postupně „dosévat“. Klíčky obsahují vitaminy skupiny B a představují i originální ingredienci pro pohoštění vašich návštěv.

      Čerstvé ovoce a zeleninu zkuste částečně nahradit sušeným.

      • Moderní sušičky zvládnou usušit vše od mrkve přes šípky až po broskve během pár hodin a značná část výživových látek zůstane zachována.

      V „hladových měsících“ přijdou k chuti také zavařeniny a džemy.

      • Vyzkoušejte přípravu zavařenin v domácí pekárně na chleba. Práci za vás udělá skoro sama – vy jen krájíte, sypete, naléváte. Spoustu nápadů tohoto druhu nabízí například časopis Zahrádkář.

      Nevíte, kdy co roste?

      Pro začátek hledejte inspiraci třeba v sezónním kalendáři www.veronica.cz/dokumenty/kalendar.pdf  ovoce a zeleniny ekologické poradny Veronica. Prolistujte také starší kuchařky a osvědčené rodinné recepty. Možná vás překvapí, jak dobře ladí se sezónou.

      Související odkazy

      Zajímavé publikace a články 7.G