Dopravní stavby

Vláda plánuje utratit zhruba 800 miliard korun za další dálnice a rychlostní silnice. Ale Hnutí DUHA i další odborníci o státním programu pochybují:

  • Více kamionů: Ačkoli vláda jindy mluví o omezování hluku a výfukových plynů, oficiálním cílem výstavby dálnic je především usnadnit další kamionovou přepravu.
  • Podivně drahé: Některé stavby jsou patrně enormně předražené. A naopak, jiné by měly smysl, ale vláda je odsouvá.
  • Dejte přednost lidem: Některé dálnice poškodí zdraví a kvalitu života tisíců lidí. Místní obce nesouhlasí s plánovaným tahem napříč Posázavím, jež slouží jako důležitá rekreační oblast Prahy.

Prastaré plány

Program výstavby dálnic totiž pochází z roku 1963. Vláda nikdy neudělala jeho důkladnou revizi, aby prověřila, které jsou opravdu potřeba a které nikoli. Nové úseky – často uprostřed polí – staví jeden za druhým podle toho, jak na ně dostává stavební povolení. Nejvyšší kontrolní úřad ministrům vyčítá, že neprověřili ekonomickou smysluplnost plánovaných projektů.

Megakanál

Ještě větší a ještě dražší by byl kanál Dunaj-Odra-Labe, který nadále plánují někteří státní úředníci. Měl by tři řeky propojit pro nákladní lodě.

Obří kanál by poškodil vzácnou přírodu: lužní lesy, louky či slepá ramena podél některých úseků Moravy a Odry. Zhoršil by také povodně a komplikoval život v sousedních obcích.

  • Víte, že? Nezávislý posudek, který si nechal udělat Jihomoravský kraj, říká: první etapa projektu by pro krajinu znamenala „velmi vážné ohrožení“ nebo „ovlivnění katastrofického charakteru“.

Drahý kanál přitom nepomůže snížit počet kamionů na silnicích. Pomalé nákladní lodě totiž převážejí pouze materiály, které se obvykle nevozí autem. Mohou proto konkurovat jen železnici.

Hnutí DUHA prosazuje

  • Chytrou dopravu: Aby většina státních investic šla do lepší veřejné dopravy a modernizace železnic.
  • Selský rozum: Prověřit účelnost každé z plánovaných dálnic. Ministři by měli revidovat ekonomickou rentabilnost a také posoudit, zda projekt nepřispívá k růstu kamionové přepravy.
  • Zdravou krajinu: Zrušit nebo změnit trasu těch projektů, jež by poškodily život lidí v okolních obcích nebo vzácná místa v české krajině.
  • Motivaci: Reformu mýtného tak, aby firmy své zboží posílaly spíše po železnici než v kamionech.
Štítky: