Českým potravinářským podnikům utíká bio boom

Navzdory rychle rostoucí poptávce velké potravinářské podniky stále nedodávají žádané biopotraviny z ekologického zemědělství – a řada z nich to ani neplánuje. Zjistil to podrobný dotazníkový průzkum, který v době, kdy lidé nakupují jídlo na svátky, publikuje Hnutí DUHA [1].
Ekologická organizace zkoumala, jestli velké pekárny, mlékárny, výrobci uzenin nebo zpracovatelé ovoce a zeleniny a další plánují vzít na vědomí rostoucí poptávku českých domácností.
V loňském roce více než polovina biopotravin zakoupených v českých obchodech (56 %) pocházela z dovozu [2]. Některé supermarkety nabízejí desítky druhů importovaných biopotravin, které by mohli dodávat domácí zemědělci. Když se Hnutí DUHA dotazovalo, proč, mezi hlavní příčiny zařadily nedostatečnou nabídku domácích výrobců [3].
Ale některé z podniků, jejichž výrobky běžná domácnost mívá na stole každý den, biopotraviny nenabízejí ani to neplánují. Proto na trhu chybí obyčejné bio sýry, chleba, maso a výrobky z něj či zpracovaná zelenina.
Pouze devět (20 %) z podniků, které na průzkum odpověděly, dodává biopotraviny.Více než třetina o tom ani neuvažuje. Důvodem nezájmu není slabá poptávka zákazníků: nejvíce podniků (49 % odpovědí) poukazuje na nedostatek domácích surovin od ekologických zemědělců na českém trhu. Proto Hnutí DUHA přesvědčuje potravinářské firmy, aby po svých dodavatelích požadovaly přechod na pravidla ekologického zemědělství.Přes 68 % podniků uvedlo, že podpora státu ekologickému zemědělství je „nepostačující“ nebo „velmi slabá“.
Hnutí DUHA chce prosadit lepší nabídku biopotravin do sortimentu hlavních firem.
Průzkum se dotazoval 77 potravinářských firem. Dotazník vyplnilo 45 z nich a některé další poslaly stručné odpovědi.
Lenka Kaspříková z Hnutí DUHA řekla:
„Poptávka po biopotravinách roste, až oči přecházejí, ale více než polovina zboží v obchodech pochází z dovozu. Štědrovečerní večeři – nebo obyčejnou snídani či oběd – z českých biopotravin neuvaříte. Přitom mléko, obilí nebo zeleninu a další suroviny by klidně mohli dodávat domácí zemědělci. Obchodní řetězce si stěžují, že hlavně základní potraviny – bio chleba, uzeniny, maso nebo mléčné výrobky – na zdejším trhu prostě nemohou sehnat. Slabým článkem jsou velcí výrobci potravin, kteří bio nevyrábějí. Kdy třeba Povltavské mlékárny začnou dodávat biohermelín, kdy se dočkáme obyčejného biochleba od Delta Pekáren nebo kdy z Vodňan přijdou bio kuřata? Průzkum je součástí kampaně, kterou chceme pekárny a mlékárny, zpracovatele masa či zeleniny a další výrobce přimět, aby zájem zákazníků začali brát na vědomí. Zatím oni i čeští zemědělci zbytečně přicházejí o trh.“
Poznámky:
[1] Podrobná analýza výsledků průzkumu: www.hnutiduha.cz/publikace/analyza_vyrobci.pdf
[2] Václavík, T.: Český trh s biopotravinami 2007, Green marketing, Moravské Knínice 2007
[3] Podrobnosti: www.hnutiduha.cz/index.php?cat=zpravy&id=513