Dají zastupitelé na Šumavě zelenou developerům?

Dnes mají jihočeští zastupitelé schvalovat Zásady územního rozvoje Jihočeského kraje (dále ZÚR), v nichž jsou developerské záměry zahrnuté [1]. Ekologické organizace varují, že se kvůli nim přemění jižní část Šumavy na lunapark.

Plánované stavby poškodí vzácnou šumavskou přírodu a krajinu. Výstavba lanovky přes první i druhou zónu národního parku na Hraničník zničí vzácné pralesovité porosty, provoz lanovky pak klid, který tu příroda i návštěvníci zatím mají. Ekologové varují, že jde o takzvanou salámovou metodu jak dosáhnout otevření sjezdovek [2].

Rozšířením silnice z Nové Pece na Zadní Zvonkovou dojde k prudkému nárůstu automobilové dopravy na úkor cyklistů a pěších turistů, kteří tuto cestu ve velkém využívají. Doprava také přetne takzvanou migrační trasu losů a rysů. Významně vzroste riziko střetu těchto vzácných zvířat, která zde často procházejí, s automobily. Ekologické organizace upozorňují, že v národním parku by očekávaly naopak snahu o útlum provozu. Dobrý řešením by mohly být ekobusy, které by kyvadlově dopravovaly lyžaře i jiné návštěvníky na rakouské sjezdovky.

Developeři a politici, kteří tak prosazují vlastní zájmy, jdou přitom proti veřejnosti. Skoro tři čtvrtiny Jihočechů dávají přednost ochraně přírody před prosazováním dalších rozvojových projektů na úkor přírody. Vyplývá to ze sociologického průzkumu, který v Jihočeském kraji provedla v roce 2008 společnost STEM [3].


Jaromír Bláha z Hnutí DUHA řekl:
„Výstavba golfového hřiště přímo v národním parku, v krásné obci Stožec je ukázkou absolutní necitlivosti a pohrdání chráněnou přírodou. Z jedné strany lanovka a později sjezdovka, uprostřed golf, celé obkrouženo lepšími, širšími asfaltkami – to je vize Lunaparku Šumava. Lidé, kteří sem nyní jezdí za nádhernou přírodou, ji budou muset hledat jinde.“

Dagmar Kjučuková z Okrašlovacího spolku Zdíkov řekla:
„Je s podivem, že zastupitelům jihočeského kraje je předložen materiál, který je zjevně v rozporu s platnými zákony. V případě, že jej přesto schválí, jsme připraveni obrátit se na soud. Chceme-li krásnou šumavskou přírodu chránit, tak nám nic jiného nezbývá.“

Edvard Sequens
ze sdružení Calla řekl:
„V případě plánované lanovky z Klápy na Hraničník ale nejde jen o samotnou stavbu. Musí být jasné, co s tisícovkami lidí, kteří se mají s její pomocí vyvézt na hřebeny. Obávám se, že není vůbec spočítána ekologická únosnost tohoto území. A jak zabránit neukázněným lyžařům sjíždět nejcennějšími partiemi národního parku?“

František Hail ze sdružení Přátelé Šumavy řekl:
„Tyto v uvozovkách „podnikatelské záměry“ hlavně poškozují šumavskou přírodu, ale likvidují i nás, drobné živnostníky v ubytovacích službách. Naši hosté na penzionech potvrzují, že nestojí o tyto megalomanské projekty. Jezdí na Šumavu pro přírodu a národní park je nejlepším lákadlem. Některé obce již krásný, přitažlivý šumavský ráz ztratily kvůli neuváženým politickým rozhodnutím zastupitelů. Šumavu nelze měnit při každých komunálních, či jiných volbách.“


Poznámky:
[1]    Zásady územního rozvoje kraje jsou základním nástrojem územně plánovací činnosti kraje. Detailní rozpis najdete na http://up.kraj-jihocesky.cz/?zasady-uzemniho-rozvoje-kraje,9

[2]    Stavby jsou zanesené v Zásadách územního rozvoje, ale jejich vliv na životní prostředí se posoudí později a podle jeho výsledku padne konečné rozhodnutí.

[3]    Výsledky ankety najdete na: http://sumava.drosera.cz/info/studieadokumenty/0809stem_sumava.pdf

 

Foto: SAMphoto.cz/© PurestockX

Šítky aktuality: