Špatně vylepšené mýtné: od Nového roku bude více náklaďáků objíždět po okreskách

Kvůli špatně provedenému vylepšení mýtného po Novém roce stoupne počet nákladních vozů, které budou jezdit po silnicích a přes obce či města namísto po dálnicích. Ekologické organizace proto dnes opakují apel na vládu a poslance, aby platby urychleně rozšířili na kompletní silniční síť.

Počínaje Novým rokem budou mýtné platit všechna vozidla nad 3,5 tuny. Menší vozidla nad 3,5 tuny mají navíc platit stejnou sazbu, jako vozidla nad 12 tun. Ale protože se nadále vztahuje pouze na dálnice a rychlostní silnice [1], Dopravní federace [2] a Hnutí DUHA očekávají, že více řidičů bude jezdit po nezpoplatněných trasách vedoucích skrz obce a města.

Navíc zatížení těchto menších silnic obzvláště stoupne v pátek odpoledne, kdy bude mýtné zhruba o 50 % dražší než přes týden [3]. Přitom ve stejnou dobu také nastává špička osobní dopravy.

Motoristy a tisíce lidí v obcích či městech tak čeká méně bezpečný provoz, více výfukových plynů i hluku.

Dopravní federace a Hnutí DUHA prosazují tři opatření, která podle ekologických organizací pomohou skutečnému řešení:

  • Rozšířit mýtné pro nákladní dopravu na všechny silnice.
  • Nastavit takové sazby mýtného, aby účinně motivovaly ke snížení zejména kamionové dopravy – například k přeložení nákladů ze silnic a dálnic na železnici.
  • Investovat alespoň dvě třetiny výnosu z mýtného do modernizace a efektivnější železnice (jako ve Švýcarsku, kde se tak daří železnici skutečně posilovat).

Dominika Švárová z Dopravní federace k tomu uvádí:
„Úpravy, které se zavádějí od ledna 2010, věrně ilustrují český Kocourkov. Povedou k dalšímu zhoršení kvality života v obcích a snížení bezpečnosti na menších silnicích. Dopady ponesou běžní občané a řadoví motoristé. ‚Unikátním‘ opatřením je také 50tiprocentní zvýšení mýtného poplatku v exponovaném čase pátečního odpoledne. I malé dítě pochopí, že pokud se platby na menší silnice nevztahují, tento krok povede k jejich zahlcení a výraznému snížení bezpečnosti. Budeme se snažit, aby to pochopilo i Ministerstvo dopravy i poslanci a aby došlo co nejrychleji k zásadním úpravám systému tak, aby přestal našim občanům škodit.“  

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA, členské organizace Dopravní federace, řekl:
„Mýtné je potřeba rozšiřovat a vylepšovat. Pomůže dostat kamiony ze silnic a přimět firmy, aby své zboží posílaly raději vlakem. Ale je potřeba udělat celou reformu pohromadě, protože jednotlivé kroky oddělené od sebe mohou nadělat více škody než užitku. Vláda teď musí rychle připravit rozšíření mýtného alespoň pro kamiony na celou silniční síť, aby řidiči nemohli placené úseky objíždět přes obce a města. Takhle budou kamiony komplikovat život lidem ve stovkách měst a obcí i motoristům na menších silnicích. Současné řešení spíše posílí objíždění.“

Poznámky:

[1] Seznam zpoplatněných úseků se rozšiřuje o nově otevírané dálnice a rychlostní silnice a také o dva úseky silnic I. třídy, kde byly již dříve vybudovány mýtné brány, ale dosud nebyly používány.

[2] Dopravní federace je sdružení několika významných českých ekologických organizací, které se zabývají vlivy dopravy na životní prostředí. Jejím hlavním cílem je podílet se aktivně na řešení problémů dopravy ve vztahu k ochraně životního prostředí a zdraví obyvatel. Více na www.dopravnifederace.cz .

[3] Zavádí se časově diferencované sazby mýtného pro období od 15 do 21 hodin v pátek (vyšší zhruba o 50 % než dosavadní sazby, u vozidel se dvěma nápravami pouze o 25 %) a pro zbytek týdne (o 1,8 % nižší než dosavadní sazby). Průměrná týdenní sazba v jednotlivých kategoriích vozidel (podle emisní třídy a počtu náprav) zůstává pro rok 2010 stejná jako v roce 2009.